Partner serwisu
Biznes i przemysł

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
12-10-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Gaz-System

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej
fot. Gaz-System
Gaz-System podpisał z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk oraz Urzędem Morskim w Gdyni porozumienia o współpracy w zakresie budowy pierwszego w Polsce pływającego terminala LNG. Inwestycja umożliwi skokowe zwiększenie możliwości importu skroplonego gazu ziemnego do Polski, który po regazyfikacji będzie mógł być skierowany do innych państw Europy Środkowo-Wschodniej.

Kryzys energetyczny, który miał miejsce w Unii Europejskiej od 2022 roku (przy czym pewne jego symptomy były widoczne już rok wcześniej), uświadomił decydentom, że poleganie na jednym kierunku dostaw surowców energetycznych wiąże się z dużym ryzykiem. Dobitnym tego przykładem było nagłe wstrzymanie dostaw gazu ziemnego przez Federację Rosyjską do wielu państw członkowskich z powodu udzielenia odpierającej rosyjską agresję Ukrainie pomocy humanitarnej i donacji sprzętu wojskowego.

Choć z dużym prawdopodobieństwem po zakończeniu wojny na Ukrainie przynajmniej część europejskich państw powróci do relacji z Rosją w tym obszarze, nikt już chyba nie ma wątpliwości, że jedynym właściwym kierunkiem działań w polityce energetycznej jest dywersyfikacja dostaw nośników energii, aby zapewnić odpowiednią pozycję negocjacyjną i ograniczyć ryzyko szantażu. Polska przeszła przez kryzys energetyczny względnie suchą stopą, choć trzeba zastrzec, że pomógł nam splot wielu czynników. Udało się zgodnie z założonym harmonogramem prac oddać do użytku system gazociągów Baltic Pipe, a wcześniej sprowadzić dodatkowe wolumeny gazu ziemnego do Polski m.in. z Niemiec, zapewniając blisko 100% napełnienie instalacji magazynowych przed sezonem grzewczym.

Istotnie spadł również popyt na ten surowiec, w szczególności z przemyśle, zwłaszcza chemicznym, a to za sprawą ekstremalnie wysokich wówczas jego cen na rynku. Prognozowany wzrost popytu na gaz ziemny, przede wszystkim w związku z transformacją energetyczną, która powoduje konieczność budowy kolejnych elektrowni i elektrociepłowni gazowo-parowych, powoduje, że nie możemy osiąść na laurach. Po oddaniu do użytku Baltic Pipe i interkonektorów z Litwą i Słowacją oraz rozbudowie terminala LNG w Świnoujściu konieczna będzie realizacja kolejnych projektów inwestycyjnych.

FSRU w Zatoce Gdańskiej – nie tylko dla Polski

Największym z nich w najbliższych kilku lat będzie zapewnienie zdolności do importu dużo większych wolumenów skroplonego gazu ziemnego drogą morską. Ma to nastąpić poprzez budowę dwóch pływających jednostek przeznaczonych do odbioru i regazyfikacji LNG w porcie morskim w Gdańsku. Co istotne, pierwotnie w ramach projektu przewidywano znacznie niższą przepustowość, ponieważ obiekt miał pracować przede wszystkim na polskie potrzeby.

Kryzys energetyczny zwiększył jednak zainteresowanie importem LNG przez takie państwa w Europie Środkowo-Wschodniej, jak Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia. Stwarza to dużą szansę dla Polski, która może stać się hubem gazowym dla regionu. Wymaga to jednak realizacji szeregu innych inwestycji infrastrukturalnych. Dotyczy to w szczególności jak najszybszej budowy interkonektora Stork II, łączącego polski i czeski system przesyłowy. Gazociąg ten ma mieć przepustowość na poziomie 5 mld m3 rocznie. To dużo, mając na uwadze, że w 2019 roku konsumpcja gazu ziemnego w Czechach wyniosła nieco ponad 8 mld m3.

– Misją rządu jest wzmacnianie bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez konsekwentnie zwiększamy dostęp do konkurencyjnych i alternatywnych źródeł energii. Polska gospodarka rozwija się dynamicznie i potrzebuje nowoczesnych i wydajnych technologii. Inwestycja w Zatoce Gdańskiej jest odpowiedzią na potrzeby rynku nie tylko krajowego, ale także państw Europy Środkowo-Wschodniej – komentuje Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, sekretarz stanu w Kancelarii Premiera i pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej. Warto dodać, że opracowanie specyfikacji technicznej i przeprowadzenie prac projektowych zostało sfinansowane z funduszy Unii Europejskiej w ramach Instrumentu “Łącząc Europę”, czyli Connecting Europe Facility.

Porozumienie o współpracy – kolejny kamień milowy

Operator systemu gazociągów przesyłowych poinformował w komunikacie prasowym, że podpisane porozumienia o współpracy są kluczowe dla realizacji projektu budowy dwóch jednostek FSRU (Floating Storage Regasification Unit) w porcie morskim w Gdańsku zgodnie z założonym harmonogramem. W ramach zawartych porozumień ich strony zobowiązały się do wzajemnego wsparcia i współdziałania w koordynacji kluczowych dla inwestycji procesów, a także przekazywania informacji istotnych w przygotowaniu i realizacji zadania.

Zawarcie porozumień wpisuje się w zamierzenia określone w podpisanym 3 lata temu liście intencyjnym. – Wybudowana w ramach tego przedsięwzięcia budowla sprzyjać będzie dalszemu rozwojowi portu w Gdańsku. Cały program dostosowuje istniejący zespół portowy do nowych potrzeb, związanych z lokalizacją terminalu FSRU w tym rejonie. Wpisuje się on doskonale w działania Urzędu Morskiego w Gdyni, który obecnie prowadzi największe od dziesięcioleci morskie inwestycje hydrotechniczne – komentuje Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.



W ramach projektu Urząd Morski w Gdyni wykona falochron, tor wodny podejściowy, obrotnicę oraz oznakowanie nawigacyjne. Gaz-System wybuduje natomiast infrastrukturę hydrotechniczną i 3-kilometrowy gazociąg podmorski, a także 250 kilometrów gazociągów na lądzie. W odniesieniu do niektórych z powyższych inwestycji trwają jeszcze prace projektowe. Natomiast w przypadku gazociągów lądowych Gaz-System dysponuje już wszystkimi wymaganymi pozwoleniami na budowę. Stosunkowo najmniejsza w projekcie będzie rola Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, który zapewni pozostałym stronom wsparcie, np. w zakresie dostawy mediów i udostępnienia nieruchomości.

100% przepustowości pierwszej jednostki zarezerwowana

Realizacja projektu wydaje się mieć silne uzasadnienie nie tylko w kontekście bezpieczeństwa energetycznego kraju i regionu, ale także uzasadnienie w wymiarze czysto biznesowym. 100% planowanej przepustowości pierwszej jednostki FSRU zarezerwował już ORLEN, który po przejęciu PGNiG w listopadzie 2022 roku jest jego sukcesorem. Umożliwi ona wprowadzenie do systemu gazociągów przesyłowych 6,1 mld m3 surowca w skali roku.

W kontekście drugiej jednostki wskazywano przez dłuższy czas na takie same parametry, jednak ostatecznie będą one nieco niższe – 4,5 mld m3. Tym samym za pośrednictwem gdańskiego portu morskiego możliwe będzie wprowadzenie 10,6 mld m3 surowca na rynek w regionie. To i tak bardzo dużo, zważywszy na fakt, że ze świnoujskiego terminala LNG po zakończeniu rozbudowy do systemu będzie mogło być wprowadzanych 8,3 mld m3 gazu ziemnego (obecnie 6,1 mld m3).

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOT: Ponad 1 mln pasażerów we wrześniu. 7,74 mln od początku roku

Biznes i przemysł

LOT: Ponad 1 mln pasażerów we wrześniu. 7,74 mln od początku roku

Łukasz Malinowski 15 października 2023

Podkarpackie: Będą zmiany na czterech drogach krajowych

Drogi i autostrady

Podkarpackie: Będą zmiany na czterech drogach krajowych

Grzegorz Rekiel 15 października 2023

Poczta na Ukrainę koleją? Wszystko prawie gotowe, ale nie ma rozmów

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Procedura ws. decyzji lokalizacyjnej dla elektrowni jądrowej uruchomiona

Biznes i przemysł

Procedura ws. decyzji lokalizacyjnej dla elektrowni jądrowej uruchomiona

Mikołaj Kobryński 10 października 2023

Jest dofinansowanie z CEF dla projektu KDP Warszawa - Łódź

Biznes i przemysł

Jest dofinansowanie z CEF dla projektu KDP Warszawa - Łódź

inf. pras oprac. JM 10 października 2023

Węglokoks nowym właścicielem Portu Północnego

Intermodal i logistyka

Węglokoks nowym właścicielem Portu Północnego

Mikołaj Kobryński 09 października 2023

Pozostałe z wątku:

LOT: Ponad 1 mln pasażerów we wrześniu. 7,74 mln od początku roku

Biznes i przemysł

LOT: Ponad 1 mln pasażerów we wrześniu. 7,74 mln od początku roku

Łukasz Malinowski 15 października 2023

Podkarpackie: Będą zmiany na czterech drogach krajowych

Drogi i autostrady

Podkarpackie: Będą zmiany na czterech drogach krajowych

Grzegorz Rekiel 15 października 2023

Poczta na Ukrainę koleją? Wszystko prawie gotowe, ale nie ma rozmów

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Procedura ws. decyzji lokalizacyjnej dla elektrowni jądrowej uruchomiona

Biznes i przemysł

Procedura ws. decyzji lokalizacyjnej dla elektrowni jądrowej uruchomiona

Mikołaj Kobryński 10 października 2023

Jest dofinansowanie z CEF dla projektu KDP Warszawa - Łódź

Biznes i przemysł

Jest dofinansowanie z CEF dla projektu KDP Warszawa - Łódź

inf. pras oprac. JM 10 października 2023

Węglokoks nowym właścicielem Portu Północnego

Intermodal i logistyka

Węglokoks nowym właścicielem Portu Północnego

Mikołaj Kobryński 09 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5